INVESTIGADORES
CARLINO Paula
congresos y reuniones científicas
Título:
Writing Across the Curriculum: a South American perspective
Autor/es:
CARLINO, PAULA
Lugar:
Ann Arbor
Reunión:
Congreso; International Writing Across the Curriculum (IWAC) Conference "Writing across Difference"; 2016
Institución organizadora:
University of Michigan
Resumen:
How has the North American Writing Across the Curriculum (WAC) movement contributed to research done in the South American "Group for Educational Quality and Inclusiveness by Taking Care of Reading and Writing in all Subjects" (GICEOLEM)? This paper addresses this question by showing how WAC´s principles -intertwined with AcLits and Disciplinary Didactics´ theoretical approaches- helped us to build a far-reaching research program within the Latin American debates about how, who, where, when, and what for should take responsibility for teaching reading and writing and teaching with reading and writing in high-school and university. The paper describes the Argentine context, WAC´s ideas that were most influential on GICEOLEM´S agenda, and three lines of research developed by our group -with specific research questions and methodologies-. It concludes with the contribution GICEOLEM can make to WAC scholarship.   The paper, presented at the plenary session "World-Wide WAC?: Encountering Difference Across Places, Languages, and Technologies", CAN BE DOWNLOADED AT https://www.aacademica.org/paula.carlino/284.pdf      //////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////      Este trabajo invitado a la sesión plenaria "World-Wide WAC?: Encountering Difference Across Places, Languages, and Technologies" explicita de qué modo incidieron los principios del movimiento "Escribir a través del curriculum" (WAC, por sus siglas en inglés), desarrollado en Norteamérica, en la labor del Grupo para la Inclusión y Calidad Educativas a través de Ocuparnos de la Lectura y la Escritura en todas las Materias (GICEOLEM). Se muestra de qué modo nuestro equipo entrelazó sus aportes con otros para forjar un programa de investigación de largo alcance, en el contexto de los debates latinoamericanos sobre cómo, dónde, cuándo, para qué, por qué y quiénes han de hacerse cargo la lectura y la escritura necesarias para aprender y participar en las distintas asignaturas de la universidad y la escuela secundaria. Se pasa revista al contexto de las universidades argentinas cuando se iniciaron nuestros estudios, a las ideas de WAC que nos marcaron especialmente, a tres líneas de investigación desarrolladas por el GICEOLEM -con preguntas de investigación y metodologías específicas-, para concluir con lo que pensamos que nuestros estudios pueden aportar al ámbito de la investigación internacional. DESCARGAR LA PRESENTACIÓN EN: https://www.aacademica.org/paula.carlino/284             Descargar PROGRAMA en: https://wac.colostate.edu/docs/proceedings/iwac2016/iwac2016program.pdf