INVESTIGADORES
BURIN Debora Ines
artículos
Título:
Conocimiento Previo y Memoria de Trabajo en la Comprensión de Textos Expositivos
Autor/es:
IRRAZABAL, N., BURIN, D. I. & SAUX, G.
Revista:
Revista Argentina de Ciencias del Comportamiento
Editorial:
AACC - U Nacional de Cordoba
Referencias:
Lugar: Córdoba; Año: 2012 vol. 4 p. 11 - 18
ISSN:
1852-4206
Resumen:
This  paper  examines  the  comprehension  of  general  and disciplinary  expository  texts  as  a  function  of  previous  domain-specific knowledge,  and  working  memory  capacity.  Novices  or  experts  in psychology  topics  read  a  general  expository  text  and  a  disciplinary expository  text.  Two  measures  of  comprehension  were  collected:  the production  of  a  summary,  and  the  response  to  multiple-choice  questions. Working  memory  capacity  was  measured  with  the  Reading  Span  Task. Results indicated better performance from experts on the disciplinary text. No differences were found on the general text, or as a function of working memory,  except  for  expert  readers  in  disciplinary  texts.  These  results support  the  hypothesis  that  previous  domain-specific  knowledge  is  a  key factor  in  differences  in  text  comprehension,  in  comparison  with  the working memory capacity hypothesis.