INVESTIGADORES
PERRET Myriam Fernanda
artículos
Título:
Collected, weaved and trapped colors in Chaco (Argentina)
Autor/es:
MYRIAM FERNANDA PERRET
Revista:
Textile. Cloth and culture.
Editorial:
University for the Creative Arts, UK
Referencias:
Lugar: Sur de Inglaterra; Año: 2020
ISSN:
1475-9756
Resumen:
In this study it is analyzed the collection, processing and use of plants and colors in the works carried out by artisans from Qom and Wichí peoples, in relation to artisanal promotion agents.The ethnographic research method was applied. The collection of information, in alternation with periods of systematization and reflection on the material collected, took place between August 2012 and August 2018.The colors used by artisans come mainly from plants that grow in the bush which present visual and temporal variations. Visual variations have to do with the recipes followed to make them and with the qualities of the materials used. Temporal variations relate to fruiting times, climatic conditions and the time and space required for regeneration. These variations give an account of the framework in which plants grow and incorporate a (or several) surprising element(s) in the fabric. The surprise of color is often considered a problem in selling handicrafts. To remedy this situation, production is encouraged through commissioned models and by the use of devices that accelerate drying times and that concentrate colors. Thus, the increase in the speed of commercial circulation limits the elements of surprise in colors in the creative process. REFERENCIAS BIBLIOGRÁFICAS: ARENAS, P. 2003. Etnografía y alimentación entre los Toba-Ñachilamole#ek y Wichí-Lhuku`tas del Chaco central (Argentina). Buenos Aires: Autor. BENEDETTI, C. 2014. La diversidad como recurso: producción artesanal Chané destinada a la comercialización e identidad. Bueno Aires: Antropofagia.Buckwalter, A. S. y L. Litwiller de Buckwalter. 2013. Vocabulario toba. ESCOBAR, A. 2016. Autonomía y diseño. La realización de lo comunal. Popayán: Universidad del Cauca.Foucault, M. 1983. This is not a Pipe. Berkeley and Los Angeles, California:University of California Press, Ltd.Fundación Gran Chaco (forthcoming). "Sistematización de la experiencia de formación profesional con pueblos originarios". HARAWAY, D. J. 2016. Staying with the Trouble: Making Kin in the Chthulucene. Durham: Duke University Press. INGOLD, T. 2002. The perception of the environment. Essays on livelihood, dwelling and skill. London: Routledge. INGOLD, T. 2015. "Line and colour". In The life of lines. New York: Routledge. MARTÍNEZ, G. J. 2012. "Recolección, disponibilidad y uso de plantas en la actividad artesanal de comunidades tobas (qom) del Chaco Central (Argentina)". In Etnobotánica en zonas áridas y semiáridas del Cono Sur de Sudamérica, edited by P. Arenas et al., 195-224. Buenos Aires: Edición literaria a cargo de Pastor Arenas, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas [CONICET]. MONTANI, R. 2007. "Vocabulario wichí del arte textil: Entre la lexicografía y la etnografía". Mundo de antes 5, 41-72. PERRET, M. F. 2019. "Compasión y recolección: trama vital en la artesanía qom (Chaco, Argentina)". Simbiótica, vol.6, n.1, jan.-jun. ROTMAN, M. B. 2007. "Practicas artesanales: procesos productivos y reproducción social en la Comunidad mapuche Curruhuinca". In Pueblos originarios y problemática artesanal: procesos productivos y de comercialización en agrupaciones Mapuches, Guaraní/Chané, Wichis, Qom/Tobas y Mocovíes, edited by M. Rotman, J. C. Radovich y A. Balazote, 41-69. Córdoba, Argentina: Ferreyra Editor. ROTMAN, Mónica B. 2010. "El patrimonio de los pueblos mapuches de Neuquén desde las perspectivas de sus habitantes, de las instituciones estatales y del mercado". In Patrimonio y cultura en América Latina: Nuevas vinculaciones con el estado, el mercado y el turismo y sus perspectivas actuales, edited by J. Hernández López, M. B. Rotman, A. N. González de Castells, 19-34. Guadalajara: Universidad de Guadalajara. SUÁREZ, M. E. and P. ARENAS. 2012. "Plantas y hongos tintóreos de los wichís del Gran Chaco". Bol. Soc. Argent. Bot. 47 (1-2), 275-283. TAUSSIG, M. 2009. ¿What color is the sacred? Chicago: The University of Chicago Press.