INVESTIGADORES
SEGRETIN Maria Soledad
artículos
SANTOS J.A.; SMULSKI, M.C.; HERMIDA, M.J.; PETETTA D.R.; SEGRETIN, M.S.; LIPINA, S.J.
A systematic review of the concept of self-regulation in infants between 0 and 36 months in Latin America
INFANT BEHAVIOR & DEVELOPMENT; Lugar: Amsterdam; Año: 2024 vol. 75
SEGRETIN, M.S.; AGOSTINO, P.; NACHON, J.I.; RUETTI, E.; GOLOMBEK, D.A.; LIPINA, S.J.
Interval timing and temperament assessment in 4-year-old children from different socioeconomic backgrounds
Trends in Psychology; Lugar: New York; Año: 2024
PIETTO, M.L.; GIOVANNETTI, F.; SEGRETIN, M.S.; KAMIENKOWSKI, J.E.; LIPINA, S.J.
Increased integration of functional connectivity after cognitive intervention in preschoolers from low socioeconomic status.
DEVELOPMENTAL PSYCHOLOGY; Lugar: Washington; Año: 2023
SEGRETIN, MARÍA SOLEDAD; CHIU, MEI-SHIU; TANG, KAI-YU; GUTIERREZ DE BLUME, ANTONIO P.; DECLERCQ, CHRISTELLE
Editorial: Methods and applications in educational psychology
Frontiers in Psychology; Lugar: Lausanne; Año: 2023 vol. 14
PIETTO, MARCOS LUIS; GIOVANNETTI, FEDERICO; SEGRETIN, MARÍA SOLEDAD; LIPINA, SEBASTIÁN JAVIER; KAMIENKOWSKI, JUAN ESTEBAN
EEG Dynamics of Error Processing and Associated Behavioral Adjustments in Preschool Children
Brain Sciences; Año: 2023 vol. 13
CHEVALIER, N.; LIPINA, S.J.; SCERIF, G.; SEGRETIN, M.S.
Special issue on development of self-regulation, cognitive control, and executive function, Part I: Editorial note
Developmental Science; Año: 2022 vol. 25
CHEVALIER, N.; LIPINA S.J.INA; SCERIF, G.; SEGRETIN, M.S.
Special issue on development of self-regulation, cognitive control, and executive function, Part II: Editorial note
Developmental Science; Año: 2022 vol. 25 p. 1 - 4
SEGRETIN, M.S.; REYNA, C.; LIPINA, S.J.
Atribuciones sobre las causas de la pobreza general e infantil en Argentina
Interdisciplinaria. Revista de Psicología y Ciencias afines; Año: 2022 vol. 39 p. 293 - 315
PIETTO, MARCOS LUIS; GIOVANNETTI, FEDERICO; SEGRETIN, MARÍA SOLEDAD; RUEDA, ROSARIO; KAMIENKOWSKI, JUAN ESTEBAN; LIPINA, SEBASTIÁN JAVIER
Conflict-Related Brain Activity after Individualized Cognitive Training in Preschoolers from Poor Homes
Journal of Cognitive Enhancement; Año: 2021 vol. 6 p. 74 - 107
GIOVANNETTI, FEDERICO; PIETTO, MARCOS LUIS; SEGRETIN, MARÍA SOLEDAD; LIPINA, SEBASTIÁN JAVIER
Impact of an individualized and adaptive cognitive intervention on working memory, planning and fluid reasoning processing in preschoolers from poor homes
CHILD NEUROPSYCHOLOGY; Año: 2021 vol. 28
HERMIDA, MARIA JULIA; SHALOM, DIEGO EDGAR; SEGRETIN, MARÍA SOLEDAD; GOLDIN, ANDREA PAULA; ABRIL, MARCELO CLAUDIO; LIPINA, SEBASTIÁN JAVIER; SIGMAN, MARIANO
Corrigendum: Risks for Child Cognitive Development in Rural Contexts (Front. Psychol., (2019), 9, (2735), 10.3389/fpsyg.2018.02735)
Frontiers in Psychology; Año: 2021 vol. 12
GIOVANNETTI, FEDERICO; PIETTO, MARCOS LUIS; SEGRETIN, MARÍA SOLEDAD; LIPINA, SEBASTIÁN JAVIER
Impact of an Individualized Cognitive Training Intervention in Preschoolers from Poor Homes
INTERNATIONAL JOURNAL OF ENVIRONMENTAL RESEARCH AND PUBLIC HEALTH; Año: 2020 vol. 17
FRACCHIA, C.S.; SEGRETIN, M.S.; HERMIDA, M.J.; PRATS, L.; LIPINA, S.J.
Mediating role of poverty in the association between environmental factors and cognitive performance in preschoolers.
Revista Argentina de Ciencias del Comportamiento; Lugar: Cordoba; Año: 2020 vol. 12 p. 24 - 38
NACHON, J.I.; SEGRETIN, M.S.; LIPINA, S.J.
Conceptual and methodological approaches to the study of self-regulation: An inquiry within Developmental Science.
Revista Argentina de Ciencias del Comportamiento; Lugar: Cordoba; Año: 2020
RAMÍREZ, V.A.; SEGRETIN, M.S.; LIPINA, S.J.; RUETTI, E.
Valoración emocional de imágenes y temperamento en preescolares: papel de la edad y la valencia
Suma Psicológica; Lugar: Bogotá; Año: 2020 vol. 27 p. 80 - 87
MANCINI, N.; SEGRETIN, M.S.; LIPINA, S.J.; LOPEZ ROSENFELD, MATÍAS; RUETTI, E.
Diferencias en el desempeño en una tarea de planificación según la motivación de niñas y niños preescolares
Cuadernos de Neuropsicología; Lugar: Valpariso; Año: 2019 vol. 13 p. 123 - 133
RUETTI, ELIANA; SEGRETIN, MARÍA SOLEDAD; RAMÍREZ, VERÓNICA ADRIANA; LIPINA, SEBASTIAN J.
Role of Emotional Appraisal in Episodic Memory in a Sample of Argentinean Preschoolers
Frontiers in Psychology; Año: 2019 vol. 10
HERMIDA, MARIA JULIA; SEGRETIN, MARIA SOLEDAD; SHALOM, DIEGO EDGAR; LOPEZ ROSENFELD, MATÍAS; ABRIL, MARCELO CLAUDIO; LIPINA, SEBASTIÁN JAVIER; SIGMAN, MARIANO
Temperament Predicts Processing Speed in Low Socioeconomic Status Rural Preschoolers
Mind, Brain, and Education; Año: 2019 vol. 14 p. 61 - 70
HERMIDA, MARIA JULIA; SHALOM, DIEGO EDGAR; SEGRETIN, MARÍA SOLEDAD; GOLDIN, ANDREA PAULA; ABRIL, MARCELO CLAUDIO; LIPINA, SEBASTIÁN JAVIER; SIGMAN, MARIANO
Risks for Child Cognitive Development in Rural Contexts
Frontiers in Psychology; Lugar: Laussane; Año: 2019 vol. 9
SEGRETIN, M.S.; PRATS, L.; LIPINA, S.J.
Asociaciones entre el temperamento y la regulacion del cortisol en preescolares de hogares pobres
Cuadernos de Neuropsicología; Lugar: Valparaiso; Año: 2019 vol. 13 p. 73 - 91
LIPINA, S.J.; SEGRETIN, M.S.
Autorregulación y pobreza infantil.
Infancia(s). Progresos y retrocesos en clave de desigualdad. Documento estadístico (Barómetro de la Deuda Social Argentina); Lugar: Buenos Aires; Año: 2019 vol. 1 p. 65 - 69
PIETTO, MARCOS LUIS; GIOVANNETTI, FEDERICO; SEGRETIN, MARIA SOLEDAD; BELLOLI, LAOUEN MAYAL LOUAN; LOPEZ-ROSENFELD, MATÍAS; GOLDIN, ANDREA PAULA; FERNÁNDEZ-SLEZAK, DIEGO; KAMIENKOWSKI, JUAN ESTEBAN; LIPINA, SEBASTIAN JAVIER
Enhancement of inhibitory control in a sample of preschoolers from poor homes after cognitive training in a kindergarten setting: Cognitive and ERP evidence
Trends in Neuroscience and Education; Año: 2018 vol. 13 p. 34 - 42
MANCINI, N.; SEGRETIN, M.S.; RUETTI, E.
Motivación relacionada a una tarea cognitiva en niñas y niños preescolares. Presentación de un instrumento para su evaluación
Anuario de Investigaciones; Lugar: Buenos Aires; Año: 2018 vol. 25 p. 453 - 460
PRATS, L.; SEGRETIN, M.S.; FRACCHIA, C.; GIOVANETTI, F.; MANCINI, N.; LIPINA, S.J.
Desarrollo cognitivo infantil y prácticas maternas de crianza: Implementación de una intervención con madres y niños de hogares con Necesidades Básicas Insatisfechas (NBI)
Revista Latinoamericana de Ciencia Psicológica; Lugar: Buenos Aires; Año: 2018 vol. 10 p. 1 - 45
PRATS, L.; SEGRETIN, M.S.; FRACCHIA, C.; KAMIENKOWSKI, J.; PIETTO, M.; HERMIDA, M.J.; GIOVANNETTI F.; MANCINI, N.; GRAVANO, A.; SHEESE, B.; LIPINA, S.J.
Asociaciones entre factores individuales y contextuales con el desempeño cognitivo en preescolares de hogares con Necesidades Básicas Insatisfechas (NBI)
Cuadernos de Neuropsicología / Panamerican Journal of Neuropsychology; Año: 2017 vol. 11 p. 42 - 77
HERMIDA, M.J.; SEGRETIN, M.S.; SONI GARCÍA, A.; LIPINA, S.J.
Conceptions and misconceptions about neuroscience in preschool teachers: a study from Argentina
Educational Research; Año: 2016 vol. 58 p. 457 - 472
FRACCHIA, CAROLINA SOLEDAD; GIOVANNETTI, FEDERICO; GILI, JUAN; LOPEZ-ROSENFELD, MATÍAS; HERMIDA, MARÍA JULIA; PRATS, LUCÍA MARÍA; SEGRETIN, MARÍA SOLEDAD; LIPINA, SEBASTIÁN JAVIER
Individuality and Self-regulation in Preschoolers
Diskurs Kindheits- und Jugendforschung; Año: 2016 vol. 11 p. 457 - 471
SEGRETIN, M.S.; HERMIDA, M.J.; PRATS L.; FRACCHIA, C.; RUETTI, E.; LIPINA, S.J.
Childhood poverty and cognitive development in Latin America in the 21st century
New Directions for Child and Adolescent Development; Año: 2016 vol. 2016 p. 9 - 29
JAUME, L.; RUETTI, E.; SEGRETIN, M.S.; LIPINA, S.J.
Efectos de la edad sobre la valoración emocional durante la etapa preescolar
Anuario de Investigaciones; Lugar: Buenos Aires; Año: 2016 vol. 23 p. 281 - 287
SEGRETIN M.S.; HERMIDA M.J.; PRATS L.; FRACCHIA C.; COLOMBO J.A.; LIPINA S.J.
Estimulación de procesos cognitivos de control en niños de 4 años: comparaciones entre formatos individual y grupal de intervención
Revista Argentina de Ciencias del Comportamiento; Lugar: Córdoba; Año: 2016 vol. 8 p. 48 - 60
LIPINA S.J.; SEGRETIN M.S.
6000 días más: Evidencia neurocientífica acerca del impacto de la pobreza infantil
Psicología Educativa; Año: 2015 vol. 21 p. 107 - 116
HERMIDA, M.J.; SEGRETIN, M.S.; PRATS L.; FRACCHIA C.; COLOMBO, J.A.; LIPINA S.J.
Cognitive neuroscience, developmental psychology, and education: interdisciplinary development of an intervention for low socioeconomic status kindergarten children
Trends in Neuroscience and Education; Lugar: Amsterdam; Año: 2015 vol. 4 p. 15 - 25
LIPINA S.J.; SEGRETIN M.S.
Strenghts and weakness of neuroscientific investigations of childhood poverty: Future directions
FRONTIERS IN HUMAN NEUROSCIENCE; Año: 2015 vol. 9 p. 1 - 5
ISON M.S.; KORZENIOWSKI C.; SEGRETIN M.S.; LIPINA S.J.
Evaluación de la eficacia atencional en niños argentinos sin y con extraedad escolar
Revista Argentina de Ciencias del Comportamiento; Lugar: Cordoba; Año: 2015 vol. 7 p. 38 - 52
LIPINA S.J.; SEGRETIN M.S.
La construcción de abordajes integradores en el estudio del desarrollo de las funciones ejecutivas
Revista Argentina de Ciencias del Comportamiento; Lugar: Cordoba; Año: 2015 vol. 7 p. 1 - 4
SEGRETIN, M.S.; LIPINA, S.J.; HERMIDA, M.J.; SHEFFIELD, T.D.; NELSON, J.M.; ESPY, K.A.; COLOMBO, J.A.
Predictors of cognitive enhancement after training in preschoolers from diverse socioeconomic backgrounds
Frontiers in Psychology; Año: 2014 vol. 5 p. 1 - 21
GOLDIN A.; HERMIDA M.J.; SHALOM D.E.; COSTA M.E.; LOPEZ ROSENFELD M.; SEGRETIN M.S.; FERNÁNDEZ-SLEZAK D.; LIPINA S.J.; SIGMAN M.
Far transfer to Language and Math scores of a short software-based gaming intervention
PROCEEDINGS OF THE NATIONAL ACADEMY OF SCIENCES OF THE UNITED STATES OF AMERICA; Lugar: Washington DC, USA; Año: 2014 vol. 111 p. 6443 - 6448
LIPINA S.J.; SEGRETIN M.S.; HERMIDA M.J.; PRATS L.; FRACCHIA C.; LOPEZ CAMELO J. ; COLOMBO J.A.
Linking childhood poverty and cognition: Environmental mediators of non-verbal executive control in an argentine sample
Developmental Science; Año: 2013 vol. 16 p. 697 - 707
GOLDIN A.; SEGRETIN M.S.; HERMIDA M.J.; PAZ L.; LIPINA S.J.; SIGMAN M.
Training planning and working memory in third graders
Mind, Brain & Education; Año: 2013 vol. 7 p. 136 - 146
PRATS L.; FRACCHIA C.; SEGRETIN M.S.; HERMIDA M.J.; COLOMBO J.A.; LIPINA S.J.
Predictores socioambientales e individuales del desempeño en una tarea atencional con demandas de alerta, orientación y control
Revista Argentina de Ciencias del Comportamiento; Lugar: Cordoba; Año: 2012 vol. 4 p. 19 - 31
LIPINA S.J.; SIMONDS J.; SEGRETIN M.S.
Recognizing the child in Child Poverty
Vulnerable Children and Youth Studies; Lugar: Londres; Año: 2011 vol. 6 p. 8 - 17
HERMIDA M.J.; SEGRETIN M.S.; LIPINA S.J.; BENAROS S.; COLOMBO J.A.
Abordajes neurocognitivos en el estudio de la pobreza infantil: consideraciones conceptuales y metodológicas
International Journal of Psychology and Psychological Therapy; Lugar: Almería; Año: 2010 vol. 10 p. 205 - 225
BENARÓS S.; LIPINA S.J.; SEGRETIN M.S.; HERMIDA M.J.; COLOMBO J.A.
Neurociencia y educación: hacia la construcción de puentes interactivos
REVISTA DE NEUROLOGIA; Lugar: Barcelona; Año: 2010 vol. 50 p. 179 - 186
SEGRETIN M.S.; LIPINA S.J.; PETETTA D.R.
Consideraciones metodológicas y conceptuales para el análisis de predicción del desempeño escolar en base a indicadores del contexto hogareño y escolar
Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa; Lugar: Madrid; Año: 2009 vol. 2 p. 104 - 123
LIPINA, S.J.; SARLÉ P.M.; MOREAU DE LINARES L.; RODRÍGUEZ LUINI N.G.; ITKIN S.N.; WEINSTEIN E.N.; FERRADÁS D.M.; WINDLER R.; BENARÓS S.; SEGRETIN M.S.; HERMIDA M.J.
Repensando los procesos didácticos en diálogo con las Ciencias Cognitivas
Estudios sobre el nivel inicial; Lugar: Buenos Aires; Año: 2009 p. 1 - 7