INVESTIGADORES
PEREZ CARRASCO Mariano
artículos
Título:
Leopoldo Lugones dantista
Autor/es:
MARIANO PÉREZ CARRASCO
Revista:
Dante e l'Arte
Editorial:
Universitat Autònoma de Barcelona
Referencias:
Lugar: Barcelona; Año: 2017 p. 213 - 230
ISSN:
2385-5355
Resumen:
Originado en unas jornadas organizadas por The Harvard Center for Italian Renaissance Studies y la Cátedra de Literatura del Renacimiento en 2015, este trabajo presenta el núcleo primario del libro que me encuentro escribiendo en este momento sobre los usos políticos de la figura y la obra de Dante en la conformación de la identidad nacional argentina. Un desarrollo de la tesis sostenida en este artículo, pero ampliada a una mayor cantidad de obras, fue presentado en una conferencia en inglés dictada en el Institute of Advanced Studies de la Università di Bologna y otro, en italiano, en las jornadas del Consorzio Interuniversitario Italiano per l´Argentina, ambos en 2019. Este es el abstract original: This paper examines a hardly studied case of the reception of Dante in Argentine literature. In 1916 Leopoldo Lugones published a long essay entitled El payador (Argentine Spanish for ?troubadour?) the aim of which was to provide a historical and philosophical rationale for the existence of an Argentine race?understood in a nineteenth-century positivistic way as the ontological bearer of the nation?that was seen as the final result of the European civilization. According to Lugones, during the Conquista the civilization began a slow migration from Europe to America that ended in the creation of a new race which prototype was the Argentine ?gaucho?. From the standpoint of Lugones? theory of the translatio of a civilization (where both power (imperium) and culture (studium) migrate), the ?gauchos? belonged to a series that went from Homer to Dante, and from Dante to José Hernández, the author of Martín Fierro. This paper studies the way in which Lugones reads Dante within the historiographical frame of the theory of an Argentine translatio.