CIIPME   05517
CENTRO INTERDISCIPLINARIO DE INVESTIGACIONES EN PSICOLOGIA MATEMATICA Y EXPERIMENTAL DR. HORACIO J.A RIMOLDI
Unidad Ejecutora - UE
artículos
Título:
Reading comprehension in Spanish by Quechua-Spanish bilingual children
Autor/es:
FERNÁNDEZ-FLECHA, MARÍA; JUNYENT, ANDREA
Revista:
International Journal of School & Educational Psychology
Editorial:
Taylor & Francis, Inc.
Referencias:
Lugar: Philadelphia; Año: 2020 p. 1 - 13
ISSN:
2168-3603
Resumen:
This research analyzes data collected by the Young Lives project on childhood poverty. It addresses the effect of socio-demographic, individual, and linguistic variables ? focusing on the latter ? on reading comprehension in Spanish by 502 Peruvian Quechua-Spanish bilingual children aged 8 years. The regression model tested explained 46% of the variance found: beyond the effect of non-linguistic factors, receptive vocabulary ? followed by listening comprehension and reading accuracy ? played the most important role. The importance of specifically promoting vocabulary development in the classroom over skills related to decoding is underlined.Esta investigación analiza los datos recopilados por el proyecto Young Lives sobre la pobreza infantil. Aborda el efecto de las variables sociodemográficas, individuales y lingüísticas, enfocándose en estas últimas, sobre la comprensión lectora en español de 502 niños bilingües peruanos quechua-español de 8 años. El modelo de regresión empleado explicó el 46% de la varianza encontrada: más allá del efecto de factores no lingüísticos, el vocabulario receptivo, seguido de la comprensión oral y la precisión en la decodificación desempeñó el papel más importante. Se subraya la importancia de promover específicamente el desarrollo del vocabulario en el aula, por sobre las habilidades relacionadas con la decodificación.